269416-too-much-schoolworkSömn är livsviktigt för alla, både stora och små. Det är då vi utvecklas, bearbetar dagens händelser och får energi för att kunna vara vaken nästa dag. Man laddar om sina batterier skulle man enkelt kunna säga. Det finns olika stadier av sömn och det bäst är att komma in i djupsömn, men det kan vara svårt med alla distraktioner som finns runt omkring oss.

För det första är det viktigt att man har bra mörkläggning i sitt hem. Det är svårt att sova bra om man inte kan få det tillräckligt mörkt när man ska sova. Gardiner är inte alltid det bästa, testa att mörklägg med markiser. Det går att hitta bra markis i Stockholm, och det blir väldigt snyggt eftersom man kan fälla upp dem så att de knappt syns, perfekt för det minimalistiska hemmet!

Stressfritt och ingen TV

I en artikel i Expressen kan man läsa om att sömnsvårigheter ofta uppstår för att vi inte värdesätter sömn tillräckligt, vi lägger med krut på den vakna tiden. Egentligen borde man lära sig att all typ av distraherande och stressande moment borde vara bannlyst från sovrummet. Det är en plats där man ska vila och sova och inget annat, läs mer om sömn här. Det är helt fel att ha en TV eller dator i sovrummet, något som de flesta faktiskt har. Så plocka bort det från samtliga sovrum, barnen kommer förmodligen komma med en protest, men då är det bättre att ordna ett separat TV-rum istället. Då kommer man inte se den där actionfilmen innan läggdags kan man kanske läsa en rofylld bok.

”När det blir mörkt och vi ska gå och lägga oss så ökar normalt sett nivåerna av sömnhormonet melatonin. Men när vi utsätter oss för det blåa ljuset från alla skärmar vi omger oss med så påverkar det just melatoninet och trycker ner det vilket gör det svårare att somna.” Säger Frida Rångtell, sömnforskare vid Uppsala universitet till SVT.