Att sömnen är viktig är väl känt men hur säkerställer du att ditt barn sover bra? Alla barn behöver sova bra för att utvecklas och för att orka med vardagens krav och rutiner, men vad betyder det att sova bra? Vad är rätt antal timmar och god sovmiljö?

Hur många timmar ett barn behöver sova är individuellt men generellt behöver ett spädbarn någonstans mellan 15 och 18 timmar per dygn utspridda över dygnet medan en tonåring behöver mellan 8 och 9 timmar per dygn. Åren däremellan behöver barnen mellan 10 och 12 timmar per dygn. En god sovmiljö handlar bland annat om hur sovrummet ser ut, till exempel att där finns en bra säng som är lagom stor, ren och fri från leksaker och andra prylar. Sovrummet ska gå att mörklägga och det ska hålla en bra temperatur, hellre lite för svalt.

Varför det är viktigt att sova tillräckligt

När människan sover processar hjärnan det den varit med om under dagen, den lagrar minnen och kunskaper och bearbetar nya upplevelser och såväl kropp som hjärna återhämtar sig under sömnen. Sömnen är således viktig under hela livet men särskilt viktig är den för barn som med för lite sömn kan få svårt att klara av dagen. Ett barn som sover för lite kan ha svårare att ta till sig ny kunskap i skolan, kan lättare hamna i konflikter och har svårare att sitta still. Det kan också vara svårare att nå fram till barnet och kommunicera med hen och för lite sömn kan även påverka immunförsvaret negativt.

Vad är god sömnvana/god sömnmiljö

Det är viktigt med bra sovrutiner vilket bland annat kan innebära att barnet ska somna och vakna vid ungefär samma tid varje dag. Ett bra inomhusklimat och lugn och ro är också viktigt samtidigt som ljuset kan vara avgörande. Det är viktigt för barnet att det är mörkt i rummet när hen ska sova och då kan till och med nattlampan störa. Många barn behöver dock en nattlampa och då ska du välja en som är dimbar och inte blå – det blå ljuset stör produktionen av melatonin, ett naturligt hormon. För lite melatonin gör att barnet sover sämre och blått ljus sägs ha en mer uppiggande effekt än koffein. Värt att ha i åtanke är att blått ljus kommer från till exempel mobiltelefoner, TV-apparater och surfplattor.