Barn och förälder soverDet finns en sak som småbarnsföräldrar tänker på mer än något annat. Nej, det är inte sex, och det är inte godis heller. Det är sömn. De första åren som förälder blir det inte mycket sömn, och därför är det viktigt att komma ner i djupsömn. Här finns det några tricks att ta till.

Sömnen är viktig för kroppens återhämtning. Dessutom stärks immunförsvaret under sömnen, vilket gör att man kan klara sig från en del av virus som sprids på förskolorna (men hoppas inte på för mycket). Som förälder till ett litet barn får man sällan sova så länge som man skulle vilja, och dessutom blir man ofta väckt på natten.

Några tips för att sova bättre är följande:

  • Se till att sovrummet är mörkt och svalt.
  • Ta vara på melatoninet, ett hormon som gör det lättare för oss att somna. Försök vara ute en stund på dagen, även på vintern, så att du får lite dagsljus. Det ökar halten av melatonin. Och undvik skärmar på kvällen. De sänder ut ett blått ljus som sänker halten av melatonin.
  • Oroa dig inte för mycket över sömnen. Ja, jag vet att det är lättare sagt än gjort. Men om du inte oroar dig kommer du att somna lättare. Visst är det jobbigt att inte vara ordentligt utsövd, men det är faktiskt inte farligt.